تحقیق در خصوص بوروکراسی و توسعه در ایران

  • تحقیق در خصوص بوروکراسی و توسعه در ایران

    دسته بندي : علوم انسانی » اقتصاد

    کتاب
    بوروکراسی و توسعه در ایران دارای 3 بخش می باشد :

     در بخش نخست به
    مبانی نظری و مدلهای مدیریت دولتی تطبیقی پرداخته است ، که در مورد مفاهیم
    بوروکراسی و تحول در نظام اداری و ی بحث می کند.

    بخش دوم کتاب
    نگاهی تاریخی را به مدیریت دولتی دارد .

     و در آخر بخش سوم که
    مدیریت دولتی را در ایران معاصر مورد بررسی قرار می دهد.

    بخش اول : مدیریت دولتی تطبیقی : مبانی نظری و الگوها

    بوروکراسی
    مبنایی برای مقایسه :

    بسیاری
    از محققان ت تطبیقی برای تحلیل نظام های ی رویکرد کارکردی (وظیفه ای) غیر
    ساختاری را در اولویت قرار داده اند. تأکید بر رویکرد ساختاری در بررسی مدیریت
    دولتی تطبیقی به دلیل رجحان آن بر رویکرد کارکردی در بررسی نظام های ی نیست
    بلکه این تصمیم بر این نظر استوار است که بوروکراسی به عنوان ساختاری ی تخصصی
    در مقایسه با رویکرد کارکردی مبنای بهتری برای تحلیل های تطبیقی مدیریت دولتی است.

    مفاهیم
    بوروکراسی :

    بوروکراسی
    از آن جهت که واژه ای مبهم و دردسرساز به نظر رسیده غالباً مورد انتقاد قرار گرفته
    است با این وجود بوروکراسی واژه ای است که نشان داده ماندنی است. در زبان عامیانه،
    بوروکراسی غالباً به عنوان یک «واژه نامطلوب» ی به کار برده می شود.

    گرایش
    غالب برای تعریف بوروکراسی تعریف آن بر مبنای ویژگی های مهم ساختاری سازمان است.
    کاملترین تعریف بر اساس این گرایش تعریف ویکتور تامسون است که ویژگی های اصلی
    سازمان بوروکراتیک را وجود سلسله مراتب بسیار دقیق همراه با تقسیم کار بسیار مشخص
    می داند .

    هال
    ابعاد چهارگانه بوروکراسی را به شرح زیر برشمرده است :

    1-     
    سلسله مراتب
    اختیار مشخص          

    2-     
    تقسیم کار بر
    مبنای تخصص گرایی وظیفه

    3-     
    نظامی از رویه
    ها و دستورالعمل ها برای انجام کارها

    4-     
    نظام قانونی
    در برگیرنده حقوق و وظایف متصدیان مشاغل

    گرایش
    دوم تعریف بوروکراسی بر حسب ویژگیهای رفتاری است که بر این اساس، پاره ای از
    ویژگیهای رفتاری الگوی رفتار بوروکراتیک تلقی می شود. در خصوص اینکه کدام رفتار،
    نماد رفتار بوروکراتیک است، اختلاف نظرهای نسبتاً عمیقی وجود دارد. برای مثال
    فردریش بر ویژگی هایی نظیر عینیت، دقت و ثبات و مسئولیت تأکید می کند.

    آیزین
    شتات از نوعی تعادل پویا سخن می راند که یک بوروکراسی ممکن است در تعامل با محیطش
    ایجاد کند.

    مارکس
    می گوید سازمان بوروکراتیک، درون خود ویژگی هایی را پرورش می دهد که آن را از هدف
    اصلی اش دور می سازد. برخی از نقاط قوت آن پیوسته بوسیله نقاط ضعفی که از خواص
    ماهوی بوروکراسی نشأت می گیرد، مخدوش می شود.

    رویکرد
    انتخابی نویسنده ، رویکردی است که بوروکراسی را نهادی با ویژگیهای مهم ساختاری
    تعریف کرده است بوروکراسی شکلی از سازمان است . وقتی سازمانی را بوروکراسی می
    نامیم که این ویژگیها را داشته باشد . مزیت اصلی انتخاب ویژگی های ساختاری در
    تعریف بوروکراسی این است که به ما اجازه می دهد همه الگوهای رفتاری را که در
    بوروکراسی نام رفتار بوروکراتیک زیبنده آنهاست مدنظر قرار دهیم . حقیقت آن است که
    تمایز بوروکراسی ها از یکدیگر بیشتر مبتنی بر ویژگی های رفتاری است تا عناصر
    ساختاری .

    عمومیت
    بوروکراسی دولتی :

    در
    بوروکراسی توافق بر ویژگی های ساختاری یا سازمانی که محور اصلی مقایسه اند بسیار
    اساسی است. تفاوتها اساساً از نحوه توصیف ویژگی های ساختاری و همین طور ترکیب
    ویژگی های رفتاری با ویژگی های ساختاری نشأت می گیرد. احتمالاً مهمترین ویژگی
    سلسله مراتب است که با تأکید بر هدف به کارگیری عقلانیت در وظایف اداری مرتبط است.
    ماکس این ویژگی را منشأ شکل بوروکراتیک سازمان توصیف کرد.

    بوروکراسی
    آرمانی وبر سازه ای ذهنی بود که به طور تجربی در جهان واقع نمی توان آن را یافت.

    در
    نظامهای ی متفاوت باید به دو عامل کلی که ویژگی های نظام بوروکراتیک را به طور
    قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار می دهند اشاره کنیم: یکی از عوامل کاملاً مرتبط،
    محیط سازمانی مدیریت دولتی است که شامل الگوی بخش بندی واحدهای دولتی و وضعیت
    اشتغال افراد در بخش های دولتی است.

    عامل
    دیگر که کمتر ملموس و پیچیده تر است محیط ی، اقتصادی و اجتماعی پیرامون
    بوروکراسی است و غالباً از آن به عنوان «بوم شناسی مدیریت دولتی» نام برده می شود.

     

     

    بوم
    شناسی مدیریت :

    این
    پدیده به مفهوم وابستگی متقابل زندگی انسان و محیط پیرامون آن می باشد.

    نکته
    مهم این است که درک بهتر بوروکراسی ها و همین طور سایر نهادهای ی و اجتماعی
    مستلزم شناخت شرایط پیرامون آنها، تأثیرات و نیروی شکل دهنده و تغییر دهنده آنها
    است به علاوه تعیین اولویت عوامل محیطی و تعامل این نهادها بر محیطشان مفید خواهد
    بود.

    محیط
    بوروکراسی را می توان به صورت مجموعه ای از دوایر متحدالمرکز تصور کرد که
    بوروکراسی در مرکز آن قرار دارد . هر یک از این دوایر که بر بورکراسی نزدیکتر می
    شوند اهمیت تأثیرشان بر بوروکراسی بیشتر است . بزرگترین دایره را می توان به عنوان
    نماد همه جامعه یا نظام اجتماعی در نظر گرفت ، دایره بعدی نظام اقتصادی یا جنبه
    های اقتصادی نظام اجتماعی را تشکیل می دهد و دایره درونی نظام ی است که خرده
    نظام اداری و بوروکراسی را به عنوان یکی از اجزاء خود در بر می گیرد .

    الگوهای
    نظام اداری :

    دانشمندان
    علوم اجتماعی پیشنهاد کرده اند برای بررسی و تحلیل فعالیت های اداری حکومت های
    موجود از الگوهایی استفاده شود که پدیده های جهان واقعی را توضیح می دهد. کاربردی
    ترین الگوی بوروکراسی، الگوی بوروکراسی وبر یا الگوی (کلاسیک) است. این الگوی
    کلاسیک نه تنها ویژگی های ساختاری سازمان بوروکراتیک یعنی سلسله مراتب، پیچیدگی و
    شایستگی را در بر دارد، بلکه ترکیبی از ویژگی های مرتبط رفتاری و ساختاری است.

    دسته بندی: علوم انسانی » اقتصاد

    تعداد مشاهده:
    7
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.doc

    فرمت فایل اصلی: docx

    تعداد صفحات: 19

    حجم فایل:131
    کیلوبایت

    • محتوای فایل دانلودی:

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 


دانلود رایگان مقاله بوروکراسی ,ویژگی ,ساختاری ,دولتی ,نظام ,ی ,مدیریت دولتی ,خصوص بوروکراسی ,رفتار بوروکراتیک ,رویکرد کارکردی ,ویژگی هایی ,مدیریت دولتی تطبیقی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

food-resepi جملات تبلیغاتی دانلود جدیدترین ریمیکس های ایران و جهان | ریمیکس دانلود | دانلود اهنگ های ریمیکیس یکم بیشتر بمون تعمیرات کامپیوتر لپ تاپ سعادت آباد و شهرک غرب پایگاه خبری تحلیلی امید آذربایجان پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان ستاره